Tipul resursei:
Resursă educațională deschisă (RED) – rezolvare și explicații pentru examen
Nivel de învățământ:
Liceu (clasele a XI-a – a XII-a)
Disciplina:
Limba și literatura română
Profiluri vizate:
Filiera teoretică – profil real
Filiera tehnologică
Filiera vocațională – toate profilurile (cu excepția profilului pedagogic)
Descriere:
Această resursă oferă rezolvarea completă și comentată a subiectului oficial pentru BAC 2026 – Limba și literatura română, proba E.a).
Răspunsurile sunt prezentate pas cu pas pentru toate cerințele: analiza fragmentului literar, redactarea unui text argumentativ, interpretarea notațiilor autorului și eseul de analiză a unui personaj.
Elevii pot folosi această resursă pentru autoevaluare, iar profesorii – pentru simulări, evaluări și recapitulări.
Fragment: Amintiri de Șerban Cioculescu despre Tudor Arghezi
1. Sensul din text al cuvântului „elogii” și al secvenței „în fiecare zi”
elogii → aprecieri, laude pentru operele lui Arghezi.
în fiecare zi → respectarea zilnică a unui obicei sau a unei rutine, aici – faptul că Arghezi se așeza la masa lui de lucru zilnic.
2. Două particularități ale limbajului din textele lui Arghezi
Limbaj expresiv și metaforic, cu trâmbă de metafore despre oameni și lucruri.
Limbaj concis și viu, cu fraze scurte, clar colorate, deferent și politicos în corespondență și epistole.
3. Atitudinea lui Arghezi față de manuscrise
Nu le păstra și le arunca după folosire, lăsându-le la coș, dar a fost convins să le considere patrimoniu valoros.
Secvență relevantă: „Într-o vreme, poetul își deprecia manuscrisele […] lăsându-le să fie aruncate la coș […] Se pare că Arghezi n-a lăsat fără urmare sugestia mea.”
4. Motivul pentru care nu mai frecventa cafeneaua Capșa
Se dedica integral familiei și activităților la Mărțișor, renunțând la viața de cafenea.
5. Trăsătură morală a lui Arghezi (30–50 de cuvinte)
Arghezi se arată disciplinat, responsabil și devotat muncii și familiei, valorificând fiecare zi pentru creație și educația copiilor.
Text argumentativ (≥150 cuvinte) – exemplu de rezolvare
Opinia: Percepția asupra unei personalități se schimbă prin interacțiunea directă cu aceasta.
Argument 1: Fragmentul arată că Arghezi, cunoscut ca pamfletar violent, este de fapt respectuos și atent în viața personală.
Argument 2: Experiența personală sau culturală arată că întâlnirile directe pot revela dimensiuni umane ascunse ale unor personalități publice, diferite de imaginea mediatică.
Concluzie: Interacțiunea directă permite o înțelegere mai completă a individului, ajustând percepția inițială.
Fragment: Jocul de-a vacanța de Mihail Sebastian
Rolul notațiilor autorului:
Notațiile autorului oferă context, detalii de acțiune și stare a personajelor, clarificând intențiile și reacțiile acestora.
Ele permit cititorului să înțeleagă tonul, ironia sau tensiunea dialogului.
Eseu despre personajul din Ion Creangă – exemplu: Nică din „Amintiri din copilărie”
1. Statut social și psihologic
Copil de țară, dintr-o familie modestă; curios, isteț și jucăuș.
2. Trăsătură morală cu două episoade
Trăsătura: ingeniozitate și curaj
Episoade:
Când fură cireșe și reușește să scape de pedeapsă.
Aventurile cu prietenii în joacă și păcăleli inventive.
3. Elemente de structură și limbaj
Acțiune: aventurile copilăriei construiesc caracterul personajului.
Limbaj: umor, regionalisme, dialog viu, reflectă autentic copilăria rurală.
Redactarea eseului: Introducere (prezentare personaj), cuprins (analiza trăsăturilor, episoade comentate, elemente narative), concluzie (impactul acțiunilor și mesajul textului).
Simulare de examen BAC
Recapitulare și autoevaluare
Pregătire individuală sau asistată
Durata estimată:
3 ore (conform examenului de Bacalaureat)