Platforma RED Digitală

Rezolvare Subiect BAC 2026 – Limba și literatura română

Rezolvare Subiect BAC 2026 – Limba și literatura română

Tipul resursei:
Resursă educațională deschisă (RED) – rezolvare și explicații pentru examen

Nivel de învățământ:
Liceu (clasele a XI-a – a XII-a)

Disciplina:
Limba și literatura română

Profiluri vizate:

  • Filiera teoretică – profil real

  • Filiera tehnologică

  • Filiera vocațională – toate profilurile (cu excepția profilului pedagogic)

Descriere:
Această resursă oferă rezolvarea completă și comentată a subiectului oficial pentru BAC 2026 – Limba și literatura română, proba E.a).

Răspunsurile sunt prezentate pas cu pas pentru toate cerințele: analiza fragmentului literar, redactarea unui text argumentativ, interpretarea notațiilor autorului și eseul de analiză a unui personaj.

Elevii pot folosi această resursă pentru autoevaluare, iar profesorii – pentru simulări, evaluări și recapitulări.


Rezolvarea Subiectului I (50 de puncte)

Fragment: Amintiri de Șerban Cioculescu despre Tudor Arghezi

1. Sensul din text al cuvântului „elogii” și al secvenței „în fiecare zi”

  • elogii → aprecieri, laude pentru operele lui Arghezi.

  • în fiecare zi → respectarea zilnică a unui obicei sau a unei rutine, aici – faptul că Arghezi se așeza la masa lui de lucru zilnic.

2. Două particularități ale limbajului din textele lui Arghezi

  • Limbaj expresiv și metaforic, cu trâmbă de metafore despre oameni și lucruri.

  • Limbaj concis și viu, cu fraze scurte, clar colorate, deferent și politicos în corespondență și epistole.

3. Atitudinea lui Arghezi față de manuscrise

  • Nu le păstra și le arunca după folosire, lăsându-le la coș, dar a fost convins să le considere patrimoniu valoros.

  • Secvență relevantă: „Într-o vreme, poetul își deprecia manuscrisele […] lăsându-le să fie aruncate la coș […] Se pare că Arghezi n-a lăsat fără urmare sugestia mea.”

4. Motivul pentru care nu mai frecventa cafeneaua Capșa

  • Se dedica integral familiei și activităților la Mărțișor, renunțând la viața de cafenea.

5. Trăsătură morală a lui Arghezi (30–50 de cuvinte)

  • Arghezi se arată disciplinat, responsabil și devotat muncii și familiei, valorificând fiecare zi pentru creație și educația copiilor.

Text argumentativ (≥150 cuvinte) – exemplu de rezolvare

  • Opinia: Percepția asupra unei personalități se schimbă prin interacțiunea directă cu aceasta.

  • Argument 1: Fragmentul arată că Arghezi, cunoscut ca pamfletar violent, este de fapt respectuos și atent în viața personală.

  • Argument 2: Experiența personală sau culturală arată că întâlnirile directe pot revela dimensiuni umane ascunse ale unor personalități publice, diferite de imaginea mediatică.

  • Concluzie: Interacțiunea directă permite o înțelegere mai completă a individului, ajustând percepția inițială.


Rezolvarea Subiectului II (10 puncte)

Fragment: Jocul de-a vacanța de Mihail Sebastian

Rolul notațiilor autorului:

  • Notațiile autorului oferă context, detalii de acțiune și stare a personajelor, clarificând intențiile și reacțiile acestora.

  • Ele permit cititorului să înțeleagă tonul, ironia sau tensiunea dialogului.


Rezolvarea Subiectului III (30 de puncte)

Eseu despre personajul din Ion Creangă – exemplu: Nică din „Amintiri din copilărie”

1. Statut social și psihologic

  • Copil de țară, dintr-o familie modestă; curios, isteț și jucăuș.

2. Trăsătură morală cu două episoade

  • Trăsătura: ingeniozitate și curaj

  • Episoade:

    1. Când fură cireșe și reușește să scape de pedeapsă.

    2. Aventurile cu prietenii în joacă și păcăleli inventive.

3. Elemente de structură și limbaj

  • Acțiune: aventurile copilăriei construiesc caracterul personajului.

  • Limbaj: umor, regionalisme, dialog viu, reflectă autentic copilăria rurală.

Redactarea eseului: Introducere (prezentare personaj), cuprins (analiza trăsăturilor, episoade comentate, elemente narative), concluzie (impactul acțiunilor și mesajul textului).


Modalități de utilizare:

  • Simulare de examen BAC

  • Recapitulare și autoevaluare

  • Pregătire individuală sau asistată

Durata estimată:
3 ore (conform examenului de Bacalaureat)

© 2025 Asociația RED Digitală. Toate drepturile rezervate.

Powered by webinspire.ro