Tipul resursei:
Resursă educațională deschisă (RED) – rezolvare și comentariu pentru examen
Nivel de învățământ:
Liceu (clasele a XI-a – a XII-a)
Disciplina:
Limba și literatura română
Profiluri vizate:
Filiera teoretică – profil umanist
Filiera vocațională – profil pedagogic
Descriere:
Această resursă oferă rezolvarea completă a variantelor model de subiect pentru BAC 2026 la Limba și literatura română, destinată elevilor din filiera umanistă și vocațională (profil pedagogic).
Rezolvarea detaliază răspunsurile pentru toate cerințele Subiectelor I, II și III, oferind explicații și exemple argumentate, pentru:
Subiectul I: analiză de text literar și text argumentativ
Subiectul II: rolul notațiilor autorului în textul dramatic
Subiectul III: eseu despre un roman post-1980
Resursa poate fi utilizată pentru auto-evaluare, simulări de examen și recapitulare, în clasă sau individual.
Interpretarea sensului lexic și stilistic al textelor literare
Identificarea trăsăturilor de limbaj și stil ale autorilor
Construirea de răspunsuri corecte, coerente și argumentate
Redactarea unui eseu literar structurat și argumentat
Aplicarea cunoștințelor literare în contexte de evaluare standardizată
Sensuri din text:
elogii → laude, aprecieri pentru poeziile sau tabletele lui Arghezi
în fiecare zi → zilnic, respectând regula „Nicio zi fără un rând scris”
Două particularități ale limbajului lui Arghezi:
Limbaj metaforic și inovator, cu expresii colorate și originale
Stil epistolar deferent și respectuos, dar bogat în imagini și sugestii
Atitudinea față de manuscrise:
Arghezi nu le aprecia inițial, le arunca după folosire; însă, după sugestia lui Cioculescu, a început să le păstreze
Secvență relevantă: „Am fost, poate, primul care i-a atras atenția că manuscrisele unui mare scriitor trebuie păstrate de el, ca un patrimoniu prețios…”
Motivul pentru care nu mai frecventa Capșa:
Se dedica integral familiei și activităților la Mărțișor, retrăgându-se din viața publică și cafenele
Trăsătură morală a lui Arghezi:
Om disciplinat și responsabil, respectuos față de muncă, cu grijă față de familie și creația sa, devotat principiului „Nulla dies sine linea”
Text argumentativ (≥150 cuvinte):
Opinia: percepția asupra unei personalități se schimbă adesea după interacțiunea directă
Argument 1: Fragmentul lui Cioculescu arată latura blândă și familistă a lui Arghezi, surprinzând contrastul cu imaginea publică
Argument 2: Experiența personală sau culturală arată că întâlnirea directă cu un autor sau om de cultură permite descoperirea detaliilor umane invizibile în opere
Concluzie: Interacțiunea directă poate modifica sau nu percepția, dar oferă o înțelegere mai completă a personalității
Rolul notațiilor autorului:
Redau gesturi, mișcări și tonuri, oferind informații despre stare, atitudine și context
Permit cititorului să înțeleagă emoțiile și intențiile personajelor dincolo de dialog
Contribuie la ritmul dramatic și la realismul situației
Trăsături care încadrează romanul într-un curent tematic/literar:
Tema existențială, analiza psihologică a personajelor
Critica socială sau raportarea la istoria recentă
Comentarea a două episoade:
Secvențe reprezentative pentru conflictul interior al personajelor
Episoade ilustrative pentru evoluția relațiilor și a acțiunii
Analiza elementelor de structură și limbaj:
Acțiunea narativă și conflictul central
Perspective narative și tehnici de comunicare a experienței interioare
Limbaj literar adecvat, registre stilistice, incipit și final relevante pentru temă
Simulare de examen BAC
Autoevaluare și recapitulare înaintea examenului
Pregătire individuală sau asistată
Lucru diferențiat la clasă
3 ore (timp de lucru conform examenului de Bacalaureat)
Mai multe resurse pentru Limba și literatura română găsiți în secțiunea Magazin.