Platforma RED Digitală

Explorăm Pământul antic cu DinosaurPictures.org

Explorăm Pământul antic cu DinosaurPictures.org


1️⃣ Date generale RED

  • Tip resursă: Resursă educațională deschisă (RED) – aplicație digitală + activități didactice

  • Nivel: Gimnaziu (clasa a V-a) & Liceu (clasa a IX-a)

  • Disciplina: Geografie

  • Competențe generale: explorare spațială, analiză temporală, interpretare hărți digitale


2️⃣ Instrument digital utilizat

DinosaurPictures.org – Ancient Earth Globe

  • glob interactiv al Pământului antic

  • vizualizare continente în diferite ere geologice

  • poziționare spațială corelată cu timpul geologic

  • utilizare gratuită, online


🟢 SECȚIUNEA A

Activități diferențiate – GIMNAZIU (clasa a V-a)

Tema lecției

Pământul în trecut – cum s-au mișcat continentele

Competențe specifice (clasa a V-a)

  • identificarea continentelor pe hartă

  • observarea modificărilor în timp

  • utilizarea instrumentelor digitale simple

Activități propuse

Activitatea 1 – Explorare ghidată

Elevii:

  • accesează globul interactiv

  • selectează două momente: astăzi și acum 200 milioane de ani

  • observă poziția continentelor

👉 Cerință:

  • Ce continente erau unite?

  • Ce continent s-a deplasat cel mai mult?


Activitatea 2 – Lucru cu harta

  • elevii notează:

    • unde era Europa

    • unde era Africa

    • dacă exista Oceanul Atlantic

👉 Cerință scrisă:
„Compară poziția continentelor din trecut cu cea de astăzi.”


Activitatea 3 – Reflecție

Întrebare:

„De ce crezi că continentele nu au rămas pe loc?”

(acceptate răspunsuri intuitive – NU științifice rigide)


Evaluare (clasa a V-a)

  • orală

  • fișă scurtă

  • desen comparativ (atunci / acum)


🔵 SECȚIUNEA B

Activități diferențiate – LICEU (clasa a IX-a)

Tema lecției

Deriva continentelor și tectonica plăcilor

Competențe specifice

  • analiza relației timp–spațiu

  • interpretarea hărților tematice

  • corelarea proceselor geologice cu formele de relief


Activitatea 1 – Analiză comparativă

Elevii analizează:

  • Pământul acum 250 mil. ani

  • Pământul acum 150 mil. ani

  • Pământul în prezent

👉 Cerințe:

  1. Identifică supercontinentul existent.

  2. Precizează două consecințe ale fragmentării acestuia.

  3. Corelează mișcarea plăcilor cu:

    • apariția oceanelor

    • formarea lanțurilor muntoase


Activitatea 2 – Studiu de caz

Africa și America de Sud

👉 Cerințe:

  • argumentează asemănarea țărmurilor

  • explică separarea lor prin tectonica plăcilor

  • identifică un proces geologic activ rezultat


Activitatea 3 – Concluzie scrisă

Mini-eseu (8–10 rânduri):

„Rolul derivei continentelor în evoluția reliefului Terrei”


Evaluare (liceu)

  • fișă de lucru

  • evaluare scrisă.

© 2025 Asociația RED Digitală. Toate drepturile rezervate.

Powered by webinspire.ro