Platforma RED Digitală

Rezolvarea BAC 2026 – Limba și literatura română – profil umanist

Rezolvarea BAC 2026 – Limba și literatura română – profil umanist

Tipul resursei:
Resursă educațională deschisă (RED) – rezolvare și comentariu pentru examen

Nivel de învățământ:
Liceu (clasele a XI-a – a XII-a)

Disciplina:
Limba și literatura română

Profiluri vizate:

  • Filiera teoretică – profil umanist

  • Filiera vocațională – profil pedagogic

Descriere:
Această resursă oferă rezolvarea completă a variantelor model de subiect pentru BAC 2026 la Limba și literatura română, destinată elevilor din filiera umanistă și vocațională (profil pedagogic).

Rezolvarea detaliază răspunsurile pentru toate cerințele Subiectelor I, II și III, oferind explicații și exemple argumentate, pentru:

  • Subiectul I: analiză de text literar și text argumentativ

  • Subiectul II: rolul notațiilor autorului în textul dramatic

  • Subiectul III: eseu despre un roman post-1980

Resursa poate fi utilizată pentru auto-evaluare, simulări de examen și recapitulare, în clasă sau individual.


Competențe vizate

  • Interpretarea sensului lexic și stilistic al textelor literare

  • Identificarea trăsăturilor de limbaj și stil ale autorilor

  • Construirea de răspunsuri corecte, coerente și argumentate

  • Redactarea unui eseu literar structurat și argumentat

  • Aplicarea cunoștințelor literare în contexte de evaluare standardizată


Conținutul resursei

Subiectul I – Analiză text Șerban Cioculescu

  1. Sensuri din text:

    • elogii → laude, aprecieri pentru poeziile sau tabletele lui Arghezi

    • în fiecare zi → zilnic, respectând regula „Nicio zi fără un rând scris”

  2. Două particularități ale limbajului lui Arghezi:

    • Limbaj metaforic și inovator, cu expresii colorate și originale

    • Stil epistolar deferent și respectuos, dar bogat în imagini și sugestii

  3. Atitudinea față de manuscrise:

    • Arghezi nu le aprecia inițial, le arunca după folosire; însă, după sugestia lui Cioculescu, a început să le păstreze

    • Secvență relevantă: „Am fost, poate, primul care i-a atras atenția că manuscrisele unui mare scriitor trebuie păstrate de el, ca un patrimoniu prețios…”

  4. Motivul pentru care nu mai frecventa Capșa:

    • Se dedica integral familiei și activităților la Mărțișor, retrăgându-se din viața publică și cafenele

  5. Trăsătură morală a lui Arghezi:

    • Om disciplinat și responsabil, respectuos față de muncă, cu grijă față de familie și creația sa, devotat principiului „Nulla dies sine linea”

  6. Text argumentativ (≥150 cuvinte):

    • Opinia: percepția asupra unei personalități se schimbă adesea după interacțiunea directă

    • Argument 1: Fragmentul lui Cioculescu arată latura blândă și familistă a lui Arghezi, surprinzând contrastul cu imaginea publică

    • Argument 2: Experiența personală sau culturală arată că întâlnirea directă cu un autor sau om de cultură permite descoperirea detaliilor umane invizibile în opere

    • Concluzie: Interacțiunea directă poate modifica sau nu percepția, dar oferă o înțelegere mai completă a personalității


Subiectul II – Fragment Mihail Sebastian

  • Rolul notațiilor autorului:

    • Redau gesturi, mișcări și tonuri, oferind informații despre stare, atitudine și context

    • Permit cititorului să înțeleagă emoțiile și intențiile personajelor dincolo de dialog

    • Contribuie la ritmul dramatic și la realismul situației


Subiectul III – Eseu roman post-1980 (≥400 cuvinte)

  • Trăsături care încadrează romanul într-un curent tematic/literar:

    1. Tema existențială, analiza psihologică a personajelor

    2. Critica socială sau raportarea la istoria recentă

  • Comentarea a două episoade:

    • Secvențe reprezentative pentru conflictul interior al personajelor

    • Episoade ilustrative pentru evoluția relațiilor și a acțiunii

  • Analiza elementelor de structură și limbaj:

    • Acțiunea narativă și conflictul central

    • Perspective narative și tehnici de comunicare a experienței interioare

    • Limbaj literar adecvat, registre stilistice, incipit și final relevante pentru temă


Modalități de utilizare

  • Simulare de examen BAC

  • Autoevaluare și recapitulare înaintea examenului

  • Pregătire individuală sau asistată

  • Lucru diferențiat la clasă


Durata estimată

3 ore (timp de lucru conform examenului de Bacalaureat)

Mai multe resurse pentru Limba și literatura română găsiți în secțiunea Magazin.

© 2025 Asociația RED Digitală. Toate drepturile rezervate.

Powered by webinspire.ro