Disciplina: Consiliere și orientare / Dirigenție
Clasa: a XI-a
Durata: 50 minute
Identificarea resurselor personale (aptitudini, interese, valori, motivații);
Analizarea punctelor tari și a celor care pot fi dezvoltate;
Utilizarea autocunoașterii în stabilirea obiectivelor personale și profesionale;
Conștientizarea legăturii dintre autocunoaștere și planificarea carierei.
1. Ce este autocunoașterea?
Procesul prin care o persoană își descoperă și își înțelege trăsăturile de personalitate, valorile, interesele, punctele forte și limitele.
Autocunoașterea nu este statică — ea se dezvoltă continuu, prin reflecție și experiență.
2. Resurse personale importante pentru carieră:
Aptitudini – capacități înnăscute sau dezvoltate prin exercițiu (ex: logică, creativitate, coordonare);
Interese – domenii care atrag și motivează o persoană;
Valori – convingeri și principii care ghidează deciziile (onestitate, responsabilitate, succes);
Motivație – energia care determină acțiunea și perseverența.
3. Autocunoaștere și decizii de carieră:
Cunoașterea de sine ajută la alegerea unui drum profesional realist și satisfăcător;
Corelarea aptitudinilor și intereselor cu cerințele profesiilor este esențială;
Utilizarea testelor vocaționale (precum chestionarul Holland sau testele PSI online).
Elevii realizează, pe o foaie sau în format digital (Canva, Genially, Padlet):
un cerc central cu numele lor;
ramuri care indică: aptitudini, interese, valori, abilități sociale, domenii preferate;
la final, notează profesiile care s-ar potrivi profilului propriu.
Dirigintele poate ghida discuția folosind resursele de pe:
https://anofm.ro – Ghiduri de carieră.
Activitatea poate fi integrată într-un portofoliu personal de carieră.
Se poate completa online (Google Forms) sau pe suport tipărit.
Se recomandă corelarea cu unitățile din programa pentru clasa a XI-a:
„Autocunoaștere și dezvoltare personală” și „Planificarea și managementul carierei”.
Licență: CC BY-SA 4.0 red-digitata.ro